T. Rusi Oy aloitti säiliöautoliikenteen 1955 yhdellä puoliperävaunuyhdistelmällä, ja tällöin alkoi myös yhteistyö Oy Shell Ab:n kanssa. Aluksi öljyä kuljetettiin Turun Pansion öljysatamasta Tampereelle, ja 1960-luvulla alettiin kuljettaa myös kaasupulloja ja kuljetusmatkat venyivät Itä-Suomeen asti. Säiliöautoja lisättiin vähitellen ja kuljetettavia tuotteita olivat sekä kirkkaat että raskaat öljytuotteet. Öljyä kuljetettiin Naantalista, Porin Tahkoluodosta, Inkoosta ja Porvoon […]
Taavetti Rusin perhe siirtyi 1944 Varsinais-Suomen Karunaan, jonne Seivästön evakot määrättiin. Taavetti Rusi aloitti välittömästi linja-autoliikenteen yhdellä autolla, ensin Karunasta Paimioon ja sen jälkeen Turkuun. Turun ja Karunan väliselle linjalle saatiin myöhemmin lisää vuoroja ja uusia linja-autoja tilattiin muutaman vuoden välein. Linjaa tuki tilausajoliikenne, joka alkoi 1955. Tämä Setra-turistibussi palveli yhtiötä vajaat pari vuotta, vuosina […]
Yhtiön suotuinen kehitys katkesi kuin veitsellä leikaten sodan uhkaan syksyllä 1939. Suurin osa kalustosta pakko-otettiin puolustusvoimien käyttöön. Talvisota syttyi 30.11.1939. Vetäytyvät suomalaisjoukot polttivat Aapeli ja Taavetti Rusin omaisuuden maan tasalle. Perheet siirtyivät kevättalvella 1940 evakkoina Urjalan asemalle. Rauhanteossa maaliskuussa 1940 vahvistettiin Karjalan menettäminen Neuvostoliitolle. Haanniemen kotitalon pihassa seisoo Scania-Vabis B51/Kutter-linja-auto. Oikealla Scania-Vabis Ybun talon edustalla. […]
Laivuri Tiitus Rusi päätti 1920-luvun alussa suunnata voimavaransa orastavaan autoliikenteeseen. Hän osti pojalleen Taavetti Rusille taksiksi henkilöauton, jolla tämä kuljetti matkustajia Viipuriin ja Terijoelle. Taavetti Rusi toimi samanaikaisesti myös linja-autonkuljettajana Seivästön Auto Oy:ssä, jossa Rusit olivat osakkaina. Hän osti 1927 ajamansa linja-auton itselleen ja aloitti oman linjaliikenteen Seivästöstä Kaukjärven kautta Viipuriin. Taavetti Rusi GMC:n oviaukossa […]
Laivuri Matti Rusi rakennutti vuonna 1810 uuden laivan liikennöidäkseen sillä Pietariin. Tämä on toistaiseksi vanhin merkintä Rusin suvun harjoittamasta kuljetusyrittämisestä. Liikenne rekisteröitiin tuolloin Venäjän sisäiseksi liikenteeksi. Tämä ns. Vanha Suomi liitettiin vuoden 1812 rajajärjestelyissä uudelleen muun Suomen yhteyteen ja Seivästö siirtyi Venäjältä Suomen suuriruhtinaskunnan alueeksi. Laivaliikennettä jatkoi Matin poika Esaias Rusi, joka oli ilmeisen kylmäpäinen […]
Valitettavasti vanhoja suomalaisia ja venäläisiä laiva- ja tulliasiakirjoja on sotien melskeissä tuhoutunut, joten suvun laivaliikenteen tarkka aloittamisvuosi jäi selvittämättä. Venäjällä säilyneistä Seivästön laivaluetteloista voi kuitenkin nähdä, että jo 1700-luvulla Seivästössä oli useita kauppalaivoja, mutta niiden omistajia ei mainita. Laivaliikenteen harjoittaminen edellytti rankkaa, jatkuvaa ja määrätietoista työtä. Talvisin suunniteltiin, rakennettiin ja korjattiin laivoja. Samalla ostettiin talollisilta […]