LIIKENNE KARUNASSA

Taavetti Rusin perhe siirtyi 1944 Varsinais-Suomen Karunaan, jonne Seivästön evakot määrättiin. Taavetti Rusi aloitti välittömästi linja-autoliikenteen yhdellä autolla, ensin Karunasta Paimioon ja sen jälkeen Turkuun. Turun ja Karunan väliselle linjalle saatiin myöhemmin lisää vuoroja ja uusia linja-autoja tilattiin muutaman vuoden välein. Linjaa tuki tilausajoliikenne, joka alkoi 1955.

Setra-turistibussi

Tämä Setra-turistibussi palveli yhtiötä vajaat pari vuotta, vuosina 1996-98.

Vanha laivuri Tiitus Rusi toimi 1950-luvun taitteeseen asti yrityksen sekalaisissa tehtävissä korjaten autoja, ja oli näin ollen palvellut yritystä laivapojasta alkaen noin 70 vuoden ajan. Tiitus Rusi kuoli Karunassa 1951.

Tavaralinjaliikenne aloitettiin yhdellä kuormaautolla Karunasta Turkuun 1953, ja sitä harjoitettiin vuoteen 1958 asti. Pääasiassa kuljetettiin tavaraa tukkuliikkeistä myymälöihin. Taavetti Rusi kuoli 1955 ja tässä yhteydessä perikunta, neljä poikaa, perusti T. Rusi Oy:n liiketoiminnan jatkamiseksi. Pojat Mauno, Heimo, Martti ja Pertti olivat koko elämänsä ajan yhtiön palveluksessa. Toimitusjohtajana oli Mauno Rusi vuosina 1955–93.

T. Rusi Oy harjoitti tilausliikennettä toimien muun muassa Suomen Turistiauto Oy:n alihankkijana (1955–67) kuljettaen yhdellä autolla matkustajia Tukholman ja Kööpenhaminan välillä. Tilausajot näyttelivät merkittävää roolia yhtiön toiminnassa. Yrityksen busseilla kuljetettiin muun muassa olympiatason soutajia, joiden veneet olivat kiinnitettyinä bussien katoille matkan ajaksi. Matkat itärajan taakse ja Lappiin olivat suosittuja.

Karuna–Turku-linja ja tilausajoliikenne muuttuivat lopulta niin huonosti kannattaviksi, että liiketoiminta ja kalusto myytiin Grandellin Liikenne Oy:lle 1998. Yhtiö harjoitti myös taksiliikennettä Karunassa yhdellä autolla vuosina 1968-2001.